HTML

søren aabye kierkegaard og mig

Egy dánról, akinek vezetékneve temetőt jelent, és "egészen rövid mellső lábai" voltak. És rólam.

Rovatok

Friss topikok

  • szamárfül/pável: én is csak ámulok... (2009.03.07. 12:54) SAK (1813-1855)

Linkblog

"...örök, szép vágy lesz..."

2007.12.09. 16:44 :: florescu

Lukács György a Nyugat hasábjain közölte véleményét a Søren-Regine effektusról 1910-ben. Igazi szellemtörténészként SAK egész pályaképét a szakítás gesztusára vezette vissza. Szerinte a Dán döntése a középkori attitűdhöz hasonlatos, és ezért idézi Keats sorait mottójában, ahol a lánytól való elválás "szükségszerű" ahhoz, hogy a szerelem örök és változatlan maradjon, végtelen vágyakozássá minősüljön át. SAK lépése az Istenhez vezető út egyik lépcsőfokaként vehető figyelembe, a reflektált (szerelmi) aszkézis pedig a tiszta vallási aszkézis eléréséhez szükséges. Nincs ebben semmi programszerűség vagy felhívás, a Dán egész egyszerűen nem akarta sötétségbe taszítani a nőt, nem akarta, hogy melankóliája átragadjon rá, ezzel lekösse, és lezárja. Amennyire "lovagias", annyira önző is a tett, ha utánagondolunk, hiszen Regine mellett SAK képtelen lehetett az írásra koncentrálni, bár lehet, fel sem merült benne ez konkrétan, csak érzékelte, hogy "valami nem stimmel". Elég csak megnézni - és erre maga Lukács is utal -, hogyan teljesedett ki SAK a szakítást követő időszakban: két hónappal később doktori fokozatot szerez az Iróniával, két évre rá pedig megjelenteti a Vagy-vagyot, és a Félelem és reszketést, ezzel életműve központi magját. Találó Lukács kifejezése, miszerint Kierkegaard "megmerevedett az aszkézisben", mivel a központi fogalomként kezelt 'gesztus' szintén egyfajta merevséget implikál. Az élet eseményeinek ezeroldalúsága, a fordulópontok és cselekvések ide-odaértelmezhetősége szöges ellentétben áll egy olyan vállalt pózzal, amiből kellő rálátásunk lehet a világra, és az azt "szabályozó" működésre. A csábító naplójából kiolvasható manír - igaz, kettős burokban, hiszen A szövegét Viktor Eremita adja közre - annak ironikus bemutatása, milyen "gonosz" is a szerző. Szélsőséges vélemények szerint ugyanis a Vagy-vagy odaértett címzettje Regine, maga a szöveg pedig filozofikus megokolása a váratlanul jött szakításnak. Lukács is ebből a prekoncepcióból táplálkozik, de ő az egész életművet próbálja erre a gesztusra felfűzni - részleteket idéz SAK értelmezőitől, magától Reginétől, és a Dán különböző szövegeiből. Mire az esszé végére átkapcsol a dán katolikus egyház elleni küzdelemre, már nincs is mit csodálkozni. Lukács György részéről a téma leíratott, és a probléma megokoltatott, hozzászólásnak, jogorvoslatnak helye (már) nincs.

"Szeretni: azt akarni, hogy sohase lehessen igaza az embernek. így írja le a szeretést Kierkegaard. Mert minden emberi viszony örök relativitásának, ingadozásának és így kicsinyességének ez az oka: egyszer ennek van igaza és máskor annak; egyszer ez a jobb, a szebb, a nemesebb és máskor az. És szilárdság és félreérthetetlenség akkor van csak, ha minõségben különböznek egymástól a szeretõk, ha az egyik olyan magasan áll a másik felett, hogy az igaz és nem igaz kérdése - a legtágabb értelemben véve itt - még csak kérdésnek sem merülhet fel soha."
Az ingadozás elkerülhetetlen és fundamentális. Olyan márpedig nincs, hogy a kapcsolat egyik résztvevője sem lenne erőfölényben (bármilyen kapcsolatra gondolunk is). Ha a két fél elhiteti egymással, hogy egyenrangúak, ez teszi őket tönkre, hiszen ekkor valaki hazudik. Nem kell mindent kimondani, nem erről van szó, egy kapcsolat nem egy szabályzat mentén konstruálódik meg, a szerelem (beleértve ennek első stádiumát) meg főképp nem. Az "ellaposodás" egyik ellenszere pedig a konfliktus. Régebben dőre fejjel azt gondoltam, létezik szerelem perpatvar nélkül, illetve sokat segíthet a viharos időszakban az (el)hallgat(tat)ás. Egyik sem igaz, másik sem igaz, sőt, olykor néminemű provokálás sem árthat. SAK minden ilyet ki akart kerülni. Aszkézisre rendezkedett be, és ezzel pozitívan elutasította minden lehetőségét a konfrontációnak. Álnevekkel vette körbe magát, imaginárius entitásokat fakasztott saját magából, hogy elérje a fő célt, kis világában tökegyedül lehessen, tökegyedül dönthessen, kizárhasson minden mást, és azok fölött "uralkodjon", akiket maga teremtett meg. Valamiféle Isten akart lenni? Bizonyára, de legalább bálványimádó nem lett belőle.


Szólj hozzá! · 1 trackback

Címkék: lukács regine

A bejegyzés trackback címe:

https://kierkegaard.blog.hu/api/trackback/id/tr78258066

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: generic procyclidine purchase store canada 2018.01.23. 05:45:26

Nők, az egyéjszakás kalandokról - Online Szexshop

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása